Met Instagram Stories kun je op een snelle en laagdrempelige manier contact maken met je volgers. Je kunt ze voor eindeloos veel doeleinden inzetten – bijvoorbeeld voor het laten zien van je producten, het geven van een kijkje achter de schermen of het stellen van vragen aan je volgers.
Waar reels en posts vooral helpen om je bereik te vergroten, zijn Instagram Stories juist gemaakt om de betrokkenheid van je bestaande volgers te versterken. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw stories het gewenste effect bereiken? In deze blog delen we 7 strategieën om je Instagram Stories effectief in te zetten en je volgers betrokken te houden!
1. Post Consistent
Als je zichtbaar wilt blijven bij je volgers, is regelmaat ontzettend belangrijk. Probeer daarom dagelijks een paar stories te plaatsen zodat je altijd bovenaan in de tijdlijn van je volgers verschijnt. Een aantal handige tips:
2. Maak Je Stories Interactief
Krijgt jouw account veel interactie? Dan beloont Instagram dit door stories vaker bij je volgers te laten verschijnen. Zorg er dus voor dat je je volgers actief bij je content betrekt door interactieve features te gebruiken, zoals:
En het handige is: op deze manier vergroot je niet alleen je engagement, maar ontvang je ook waardevolle inzichten over wat je doelgroep leuk vindt en waar hun interesses liggen.
3. Deel Exclusieve Content
Instagram Stories zijn perfect om je volgers een exclusief kijkje achter de schermen te geven! Mensen houden van authentieke en spontane content die ze nergens anders kunnen vinden:
4. Gebruik Tekst
Houd er rekening mee dat een groot deel van de mensen Instagram zonder geluid gebruikt. Daarom is het handig om je stories ook begrijpelijk te maken zonder audio door korte teksten of ondertitels toe te voegen bij je video’s.
5. Highlight Je Beste Stories
Het unieke aan stories is dat ze na 24 uur verdwijnen. Wil je dat ze langer zichtbaar zijn? Sla ze op in je Hoogtepunten! Zo kun je belangrijke informatie langer beschikbaar houden voor nieuwe en bestaande volgers.
6. Gebruik Hashtags
Om een groter publiek te bereiken is het handig om relevante hashtags in je stories te gebruiken. Gebruik daarbij relevante en niche-specifieke hashtags in plaats van alleen populaire. Bijvoorbeeld: #MindfulBusiness #CreativeEntrepreneur #SocialMediaTips.
Tip: Wil je dat je story er netjes uit blijven zien? Verklein de hashtags dan of verberg ze helemaal achter een sticker of emoji.
7. Call to Action (CTA)
Je stories zijn er niet alleen om meer interactie met je volgers te krijgen, je kunt ze ook gebruiken om je volgers iets te laten doen. Voeg daarom regelmatig een duidelijke call to action (CTA) toe die aansluit bij je doelen.
Maak Je Stories Effectief
Zoals je ziet kun je met stories alle kanten op. Je kunt ze gebruiken om je volgers te inspireren, informeren en activeren. Zorg ervoor dat je ze op de juiste manier inzet door interactieve stickers te gebruiken, exclusieve content te delen of een verhaal te vertellen.
Benieuwd wat je nog meer kunt met Instagram Stories? Neem dan contact met ons op en wij delen graag alle mogelijkheden met je!