Ah, het algoritme. Het onzichtbare brein achter je feed, de ondoorgrondelijke kracht die bepaalt wat jij wel en niet ziet. Of je nu op Instagram, TikTok, YouTube of LinkedIn zit: het algoritme kijkt mee. Maar wat als je het eens een beetje… pest? Wat gebeurt er als je je niet gedraagt zoals het wil?
Hier zijn een paar (niet aanbevolen, maar o zo interessante) manieren om het algoritme boos te maken:
Iedereen weet dat je op dinsdag om 11:13 uur moet posten voor maximale engagement. Toch? Nou, probeer eens te posten op zondagavond om 02:17. Je zult zien: het algoritme fronst z’n digitale wenkbrauwen.
Waarom is dit slecht? Het algoritme houdt van patronen. Als je afwijkt van “optimale tijden”, krijg je minder zichtbaarheid. Maar wie weet… misschien trek je juist wakkere nachtdieren aan?
Of nog beter: gebruik totaal irrelevante hashtags. Plaats een foto van je hond met #financiëleonafhankelijkheid #crypto #interieurstyling. Het algoritme raakt volledig in de war.
Waarom is dit stout? Hashtags helpen bij categoriseren. Als je die categorieën saboteert, weet het systeem niet wie je post moet zien. Chaos!
Wil je dat mensen liken, reageren of delen? Dan moet je het vragen. Toch? Nou… weiger dat eens. Geen “Wat vind jij?”, geen “Tag een vriend”. Niks. Alleen jouw pure boodschap.
Het effect: Minder interactie betekent minder relevantie in de ogen van het algoritme. Maar wie weet, misschien vinden mensen het juist verfrissend?
Post twee weken lang elke dag. Daarna: stilte. Dan ineens weer een overload van vijf posts op één dag. Het algoritme houdt van structuur — en jij breekt het patroon.
Tip: Als je een hekel hebt aan discipline, ben je hier per ongeluk al een meester in.
Post niet wat trending is. Geen dansjes, geen virale sounds, geen hot takes. Post lange teksten, zwart-witfoto’s, of filosofische mijmeringen. Kortom: alles wat “niet werkt”.
Waarom dit cool is: Soms vinden mensen authenticiteit juist aantrekkelijker dan optimalisatie.
Bonus: Reageer op alles met complete onzin
Plaats reacties zoals “Broccoli heeft ook gevoelens” of “De maan liegt niet” onder willekeurige content. Het algoritme weet niet wat het hiermee moet. En stiekem: mensen misschien ook niet.
Dus… moet je dit doen?
Niet per se. Maar het is goed om te onthouden dat je niet voor het algoritme maakt, maar voor mensen. Soms is het leuk – en zelfs waardevol – om de regels te breken. Creativiteit ontstaat vaak juist in de marge, daar waar de algoritmes je niet verwachten.
En zeg nou zelf: wat is er leuker dan een beetje rebelleren tegen een robot?
Geschreven door iemand die dit blog stiekem om 02:17 heeft geplaatst. #algoritmeboos